Alles over de nieuwe Iveco Stralis

Iveco heeft dinsdag het doek afgetrokken van de nieuwe Stralis. Die ‘nieuwe’ Stralis ziet er aan de buitenzijde uit als zijn voorganger, en ook het interieur is niet veranderd, maar de aandrijflijn is fors vernieuwd met tal van innovaties. Iveco lanceert zelfs de uitvoering Stralis XP als toppunt van efficiency. Ook op het gebied van CNG/LNG is er nieuws te melden.

Bij de presentatie stonden twee termen centraal: TCO en CO2. In een flitsende voorstelling liet Iveco die twee versmelten tot TCO2, en liet vervolgens de Stralis XP zien, die TCO2-kampioen werd gedoopt. Die XP ziet er strak uit, maar wie twee keer kijkt ziet dat de Stralis aan de buitenzijde slechts minimaal is aangepast. “We hebben bewust de keus gemaakt de cabine niet te veranderen. We geloven dat hij goed is zoals hij is en hebben nu ingezet op efficiency. Iveco gaat niet een miljard euro investeren om een cabine als statussymbool aan klanten te kunnen bieden”, zet Iveco CEO Pierre Lahutte meteen de piketpaaltjes uit.

Iveco heeft in plaats van geld steken in een cabine nu 300 tot 350 miljoen euro gestoken in het verbeteren van de aandrijflijnen. De Cursor 9, 11 en 13 hebben allemaal een flinke update gekregen. Zo heeft de Cursor 11 meer koppel gekregen bij de vermogens 420 en 480 pk, en de Cursor 13 heeft meer vermogen gekregen en kan nu ook 510 en 570 pk leveren. Gebleven is het Hi-SCR systeem, waarmee Iveco nu kan voldoen aan Euro 6 C. Nieuw is een beter energiemanagementsysteem, waardoor de motor een beter rendement heeft. Ook wordt vanaf nu gebruik gemaakt van olie met lage viscositeit. En tenslotte hebben alle motoren een anti-stationairstand gekregen, waarbij de motor na een bepaalde tijd stationair te hebben gedraaid automatisch uitschakelt. Nieuw op de Stralis is ook de Hi-Tronix 12 gangs automaat van ZF. Het is de bak die we kennen als ZF Traxon, maar dan zonder de dubbele koppeling. Ook nieuw is een volledig nieuwe achteras en ophanging. Tevens nieuw bij alle Stralissen is een herindeling van het chassis, met een nieuwe plek voor bijvoorbeeld de accu’s, helemaal achter aan in een box. Een brandstofbesparende tool op de nieuwe Stralis is de EcoSwitch, die we ook kennen van de Daily. Deze ‘switch’, die overigens automatisch door de auto wordt bediend, knijpt op basis van totaalgewicht de snelheid en het koppel.

Wie zuinig rijden tot kunst wil verheffen of gewoon meer geld wil verdienen met zijn business, kan nu bij Iveco terecht voor de Stralis XP. Die heeft alle hierboven genoemde features van de Stralis, maar ook nog meer. Zo is er nu Hi-Cruise, een predictive cruise control, maar het houdt ook predictive shifting en ecoroll in. Allemaal op basis van GPS in combinatie met ACC. De XP staat op banden van Michelin, de X Line Energy, met minder rolweerstand. De nieuwe achteras kan bij de XP worden geleverd met een ratio van 2.47. Dat betekent bij een snelheid van 85 km/h 100 toeren minder, en ook dat scheelt weer diesel. Er gingen verhalen rond dat Iveco bij haar motoren nu naast SCR ook EGR gaat toepassen. Dat klopt, maar het Smart EGR dat Iveco gebruikt bij de 480 pk en 570 pk versies van de Stralis XP, dient niet om CO2-reductie te behalen. Dat bereiken wel al prima met Hi-SCR, aldus Iveco. Smart EGR gebruikt 8 procent van het uitlaatgas om de injectie te vervroegen. Dat komt het brandstofverbruik ten goede, betoogt Iveco. Dat het merk ervoor kiest om alleen hogere vermogens met dit slimme systeem uit te rusten, bevreemdt enigszins. Een dergelijk systeem zou ook prima op bijvoorbeeld een gangbare auto als de 460 pk kunnen werken. De systemen die nu worden genoemd als onderdeel van de Stralis XP, kunnen in veel gevallen ook gewoon als optie op de ‘normale’ Stralis worden geleverd, met uitzondering van Smart EGR. Een extra toegevoegde waarde voor de XP is de beschikbaarheid van het TCO2 Live program, dat allerlei slimme modules bevat om efficiency in het bedrijf na te streven en te bevorderen. Al die features moeten er volgens Iveco toe leiden dat er met de XP maar liefst 11 procent aan brandstof kan worden bespaard. De TCO dalen met 5,6 procent, volgens schattingen van Iveco zo’n 3000 euro per jaar per truck.

Naast de Stralis XP presenteerde Iveco ook de Stralis NP. Die NP staat, natuurlijk, voor Natural Power. Het is Iveco’s nieuwe gastruck. Hij wordt leverbaar met CNG-tanks, LNG-tanks of een combinatie van beide. De NP heeft een heuse Hi-Way cabine en  kan met twee LNG-tanks wel 1500 km ver komen. Onder de vloer ligt de nieuwe Cursor 9 motor van 400 pk en 1700 Nm sterk. Het betekent dat er nu echt een LNG-truck is waar serieus internationaal transport mee kan worden gedaan. De NP is echter niet uitgerust met Hi-Tronix, maar met de ‘oude’ AS-Tronic automaat. Het Franse transportbedrijf Perrenot bestelde ter plekke bij de presentatie meteen 250 CNG/LNG trucks. Nu nog een goede infrastructuur, want in Frankrijk en veel andere landen is dat lang niet zo goed geregeld als in Nederland.